Karolis ir Karolina Baužiai

 

KAROLIS IR KAROLINA BAUŽIAI
 
 
 
Stovi knygnešiui paminklas
Jūra BAUŽYTĖ, Vilnius
 
Senose Kernavės kapinėse stūkso pa­minklas. Akmeninis, įmituojąs ąžuolo kamie­ną. Užrašas ant jo byloja, kad čia ilsisi knyg­nešys Karolis Baužys. Tą paminklą tarsi ką tik pamačiau prasidėjus Atgimimui, kai są­voka "knygnešys" tolydžio įgavo vis dides­nę prasmę.
Savo senelio matyti gyvo neteko, nes jis paliko šį pasaulį man tik kūdikiui esant. Per ilgą sovietų metų virtinę geriau buvo iš viso tylėti, kad giminėje turėjome knygnešį, ku­ris, rizikuodamas laisve, dažnai ir gyvybe, skleidė tarp žmonių lietuviškus elemento­rius, maldaknyges, kitus spaudinius. Jei štai būtų nešiojęs "Iskrą", panašius leidinius, tą­syk kita kalba galėjo būti.
Žmones, kurių dėka dar ruseno mumy­se meilė savam kraštui, proseneliams ir lietuviškam žodžiui, privalėjome išbraukti iš sa­vo atminties, istorijos. Juk sovietų laikais bu­vo išardyta Knygnešių sienelė prie Kauno karo muziejaus, nugriauti kiti jiems skirti pa­minklai. Turėjo praeiti daugiau nei pusšim­tis metų, kol galėjome prisiliesti prie tikrųjų lietuvybės šaknų. Ir aš giliau ir išsamiau pra­dėjau domėtis savo seneliais.
Iš savo vyresniųjų giminaičių sužinojau, kad Karolis Baužys šį pasaulį išvydo eže­rais apsuptame Tverečiaus miestelyje 1860 m. Liudvikos ir Mykolo Baužių šeimoje. Jo­je iš viso buvo dvi dukterys ir keturi sūnūs. Baužiai turėjo 20 hektarų smėlingos žemės ir namus. Suaugę Karolio broliai - Pra­nas, Jokimas, Petras liko dirbti žemę, o dievo-baimingąjį, šv. Mišioms dažnai patar­navusį Karolį nužiūrėjo klebonas kun. J. Bur­ba. Paauglį Karolį J. Burba leido mokytis į Daugėliškio mokyklą. Ten K. Baužys pramo­ko kalbėti lenkiškai, rusiškai, o per Pirmąjį pasaulinį karą vokiečiams okupavus mūsų kraštą, kalboms imlus mokinys "įkando" ir vokiečių kalbą.
Jau drauge su J. Burba persikėlęs į gū­džiais miškais apsuptą Labanorą, Karolis ėmė dirbti zakristijonu parapijos bažnyčio­je. Jis pradėjo ir daraktoriauti, mokyti rašyti ir skaityti Labanoro ir aplinkinių kaimų vaikus. Kiekvieną sykį mokyklą tekdavo "atidaryti" vis kitoje troboje, kitaip ją galėjo susekti ca­ro žandarai. Labanoro klebonas J. Burba nuo pat jau­nystės buvo lietuvybės platintojas, knygne­šys, ne sykį už tai sėdėjęs ir kalėjime. Jis, be abejo, turėjo įtakos, kad K. Baužys irgi tapo jo pagalbininku, draudžiamos lietuviš­kos spaudos skleidėju. Važiuodami pas žmones kalėdoti, lankyti ligonių, jie giliai po drabužiais, batuose,  veždavosi ir lietuviškų, tada Tilžėje spausdinamų ir į Lietuvą atga­benamų maldaknygių, giesmynų, elemen­torių. Gautas lietuviškas knygas Baužys slėpdavo po malkomis, laikydavo skrynelė­je po bulvėmis. Caro žandarai ne kartą jo troboje darė kratą, ieškojo draudžiamų lei­dinių, bet K. Baužys mokėdavo juos pergud­rauti ir nė karto nėra įkliuvęs. Neradę įkal­čių, žandarai negalėdavo jam sudaryti by­los, nors ir labai stengdavosi.
Retkarčiais knygnešystės ir bažnyčios reikalais K. Baužiui tekdavo vykti į Vilnių, lan­kytis ir pas mūsų tautinio atgimimo tėvą dak­tarą Joną Basanavičių.
           Įkopęs į ketvirtą dešimtį, K. Baužys vedė devyniolika metų jaunesnę Karoliną Meidutę iš netoliese esančio Pašiekštės kaimo. Jiems gimė šešiolika vaikų. Tačiau užaugo tik keturios dukros ir keturi sūnūs. Mirusiems broliams ir seserims Olytė Baužytė senosio­se Labanoro kapinėse pastatė paminklą - Švč. Mergelę Mariją su kūdikiu ant rankų................ (ieškokite tęsinio)
        Skaitydami straipsnį, atkreipkite dėmesį, kokią prasmę įgyja „knygnešystės“ sąvoka keičiantis laikui.
Juozapo Baužio nuotrauka